pátek 21. března 2008

Já jsem pravda.

Piláte, Piláte... Proč jsi nečekal na Ježíšovu odpověď? Vždyť ses ho otázal: Co je to pravda? Proč jsi hned odešel, a nečekal na odpověď?
Asi to nebyla otázka, ale ve tvých slovech se projevilo pohrdání. Co je to pravda? Je na světě pravda? Každý člověk má přece svou vlastní pravdu. Tak jedna jediná pravda neexistuje.
Ano, takový názor je výhodný. Ty jsi potom, Piláte, mohl říct, že jsi soudil Ježíše podle své pravdy. Ale ty jsi dobře věděl, že ten výrok je špatný. Ty jsi věděl, že Ježíš je obviněný falešně. Že on nic zlého neučinil. Přesto sis umyl ruce a to, co je klamem jsi nazval pravdou.
Já jsem cesta, pravda a život. Já jsem pravda. Ježíš Pilátovi řekl: „Já jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý kdo je z pravdy, slyší můj hlas.“ Ježíš svým životem svědčil o svém Otci. V Ježíši vidíme pravdivou tvář Boha. „Kdo vidí mě, vidí Otce“ řekl Ježíš Filipovi během poslední večeře. Vidíme a známe pravdu o Neviditelném Bohu skrze Jeho božského syna Ježíše. Vždyť Ježíš vypravoval nám o Otci. A tak rysy Boží tváře vidíme v dobrém otci, který přijímá svého marnotratného syna. Nebo v milosrdném samaritánu, který zachraňuje od smrti a léčí poraněného člověka. Nebo v dobrém pastýři, který hledá své ztracené ovce. Ježíš připomínal přikázání, která nám dal Bůh: těch deset z hory Sinaj, i to největší – přikázání lásky. Ne jen o nich učil, ale také je ve svém životě naplnil. A tímto způsobem my slyšíme pravdivá slova Boha. Ježíš dělal skutky svého Otce. Uzdravoval nemocné, přijímal hříšné, osvobozoval ty, kteří byli v moci ďáblově. A tak vidíme pravdivé boží skutky.
Ježíš je pravdou o Bohu pro každého z nás. Každý z nás se ve křtu narodil z pravdy, to znamená, že se narodil z Boha. Vždyť ve křtu se stáváme dětmi Božími. Ježíš řekl Pilátovi: „Každý kdo je z pravdy, slyší můj hlas.“ Poslouchej jeho hlas, hlas pravdy. Tento hlas, to je dobrá zvěst, že tě Bůh má rád. Za chvíli se budeš dívat na kříž, a uctívat ho. Kříž! – až tak velice Bůh má tě rád, až tak tě miluje! Ten kříž je pravdou o Bohu, o jeho lásce k člověku, k tobě, ke každému z nás. „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný kdo v něho věří nezahynul, ale měl život věčný.“ Poslouchej hlas pravdy a věř tomu hlasu, kterým je Ježíš.
Ježíš je také pravdou o nás, o člověku. „Hle, člověk“ řekl Pilát, když ukázal zmučeného Ježíše po bičování. Na hlavě měl korunu z trní, na ramenou purpurový plášť. Hle, člověk. Hle, a to může udělat s člověkem druhý. Tak ukrutný, nelítostný může být člověk. Takovým se stává, když pravdivého Boha vyhodí ze svého srdce.
Já jsem pravda. Žijme v pravdě. To není tak, že nevíme co je pravda, kde je pravda. Obvykle dobře víme co je pravda, a co klam. Nemusíme utíkat před pravdou a pohrdlivě říkat: Co je to pravda? Vždyť „pravda vás učiní svobodnými“. Tak se stalo. Ježíš Pravda skrze svůj kříž nás vysvobodil ze smrti. Žijme tedy v pravdě.

Žádné komentáře: