úterý 22. dubna 2008

Lukavec - Jízda okolo osení

Korzystając z tego, że nie mam czasu, opiszę pierwszy dzień Wielkanocy.
Po mszach świętych byliśmy w Lukavcu, gdzie była jazda wokół wioski i jej pół. Wygląda to tak: mężczyźni na koniach jadą po wsi, przed nimi idzie orkiestra dęta i gra. Mężczyźni spiewają pieśni o zmartwychwstaniu Jezusa. A cała wioska się patrzy. Patrzacy się stoją wszędzie. Ja stałem na granicznym moście (między Morawą ą Śląskiem) razem z całą rodziną do których należy ów most (dlatego, że prowadzi do ich domu) i ich krewnymi, którzy tego dnia przyjechali właśnie na tą jazdę. Tak samo było uinnnych rodzin w wiosce. Ja stąłem i patrzyłem się, rozmawiałem z dorosłymi i bawiłem się z dziećmi (trochę). W końcu przyjechał cały orszak, na przedzie Waszek z krzyzem, któ®y podawał do pocałowania kazdemu gospodarzowi. Skończyło się to w kościele, gdzie było błogosławieństwo. Potem jeszcze przyszedłem do rodziny u których stałem na moście. Przyszli też ks. Artur i Waszek (ale inny), którzy jeździli na koniach. Jedliśmy i piliśmy i radowaliśmy się ze zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
Ten dzień jest wielkim świętem dla małej wioski Lukavec, a ja jestem zadowolony, ze mogłem czestniczyć w tak wielkim świętowaniu.

Využívám toho, že už jsem udělal tolik práce, a když mi to dnes tak jde, ještě popíšu první den Velikonočních svátků. Po Mších svatých byli jsme v Lukavci, kde se konala Jízda okolo osení. Vypadá to takto: muži na koních jedou po vsi, před nimi jdou muzikanti a hrají. Muži zpívají píseň o vzkříšeni Ježíše a celá vesnice se dívá. Diváci stojí všude. Já jsem stál na hraničním mostu (mezi Moravou a Slezskem) spolu s celou rodinou, které most patří, protože vede do jejich statku. Byli tu s námi i jejich příbuzní, kteří se také přijeli podívat na tu jízdu. Stejné to bylo u jiných rodin ve vesnici. Já jsem stál a díval se, hovořil jsem s dospělými a trochu si hrál s dětmi. Pak konečně přijel průvod mužů na koních, v čele vezl Vašek kříž, který podal k políbeni každému hospodáři. Na závěr bylo v kostele slavné požehnání. Potom jsem se vrátil k rodině, u kterých jsem stál na mostě. Přišli také o. Artur a Vašek (ale jiný), kteří jezdili na koních. Jedli jsme a pili a radovali se ze vzkříšení Ježíše Krista.
Tento den je pro malinkou vesnici Lukavec velkým svátkem a já jsem rád, že jsem se mohl oslavy také zúčastnit.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

nie zaglądałam kilka (naście?) dni i okazuje się, że się sporo w tym czasie "nadziało". Załuję, że przegapiłam tę Mszę św w lntencji dzieci. Pozdrawiam mama

AB řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.